Главная стр 1
скачать
План-конспект урока английского языка по теме:

«Рождество в Британии»



Цель урока: создать условия для полноценногоовладения обучающимися учебной информацией по теме «Рождество в Британии».

Триединая дидактическая цель:

Образовательный аспект:

  1. Ввести новый лексический и лингвокультурологический материал в рамках темы урока;

  2. Закрепить навыки устной монологической и диалогической речи, аудирования, чтения с целью извлечения специальной информации и письма;

  3. Способствовать развитию языковой догадки;

  4. Способствовать развитию творческого потенциала учащихся.

Развивающий аспект:способствовать развитию основы для формирования ключевых компетенций учащихся:

  1. Учебно-познавательной: использовать различные источники информации: адаптированный текст в рамках темы урока, рассказ учителя; прослеживать причинно-следственные связи;

  2. Коммуникативной:быть способным посредством изучаемого языка осуществлять речевую деятельность в соответствии с целями и ситуацией общения;

  3. Речевой: способность пользоваться языком в речевом акте;

  4. Лингвокультурологической: владение безэквивалетной лексикой и способов ее передачи на родном языке; фоновой лексикой, реалиями, характерными для используемых в процессе обучения текстов; способами передачи реалий родного языка на иностранном языке; овладение сведениями: о стране изучаемого языка, о ее географическом положении, природных условиях, достопримечательностях, о государственном устройстве, о национальных особенностях быта и культуры страны изучаемого языка, об особенностях речевого и неречевого поведения носителей иностранного языка.

  5. Информационной: поиск, анализ, и отбор необходимой информации, ее преобразование, хранения и передача;

  6. Личностного совершенствования: уметь осуществлять рефлексию своей деятельности и своего поведения.

Воспитательный аспект: способствовать воспитанию уважительного отношения к культуре страны изучаемого языка.

Задачи:

  1. Освоение в речи лексических единиц и структур в рамках темы урока;

  2. Развитие навыков устной диалогической и монологической речи;

  3. Развитие навыков восприятия и понимания иноязычной речи на слух (просмотр видеозаписи);

  4. Развитие навыков письменной речи;

  5. Освоение в речи лингвокультурологического материала путём его переноса в ситуацию речевого общения;

Тип урока: урок получения новых знаний.

Формы организации познавательной деятельности: фронтальная, индивидуальная, коллективная (групповая).

Оборудование:доска, компьютер, проектор, раздаточный материал, декорации (имитированный камин и искусственная ель).

Ход урока:

  1. Организационный момент (1 мин)

T: Hello, my dear students!

S: Hello, teacher!

T: Take your seats, please! My name is Anna Sergeevna. I’m very glad to see you! Today we’re going to have a very interesting lesson. I hope, that you like it!

T: Before we start our lesson, let’s make three groups (учащиесярассаживаютсяпогруппам). Every group has it’s own color. The 1st group – you color is white, the 2nd group, your color is green, the 3rd group, your color is red. Now, look at the board. You see three signs– white, green, and red. If you work well, the sign of your group will go up the board. In the end of the lesson all these signs should be on the top of the board. And you’ll get good marks!Are you ready to start our lesson? Ok, go on!



  1. Введениетемыурока. Постановкацелей. (5-6 мин)

T: Guys, who can tell me, what the season is it now?

S: It is winter.

T: Do you like winter? Why? What winter holidays do you know?

S: New Year, Christmas, The Saint Valentine’s day….

T: Well done! Today we will learn a lot about one British holiday. But I won’t tell you the name of this holiday. You’ll watch the video, and then, you’ll tell me, what we are going to talk about.(Учащиесяпросматриваютфрагментыклипанапесню «WewishyouamerryChristmas»).

T: I see, that you know these songs! What are they about?

S: New Year!

T: New Year is our favorite holiday. But in Britain there is another main winter holiday! What is this holiday? Look at our fireplace and at our Christmas tree! And Santa Claus is here! What is this holiday?

S: Christmas!

T: Yes, it’s Christmas! And what do you think, what we’ll talk about?

S: We will talk about Christmas, about traditions and customs of this holiday!

T:Yes, today we’ll learn a lot about Christmas and how British people celebrate this holiday, about their traditions and customs!


  1. Фонетическая разминка. (2 мин)

T: Let’s start with phonetic exercise. Look at the display (слайд). Readafterme:

(учащиесячитаютскороговоркихором, затем 2-3 человека читают самостоятельно по желанию):



S: Snow slows Santa's sleigh. [snəʊsləʊssʌntəssleɪ]

S: Tim trims the treetop, treetop, treetop![tɪmtrɪmzðətri:təptri:təptri:təp]

T:Good job! I think it’s a very time to learn new words!



  1. Основной этап.

Введение нового лексического материала. (4-5 мин)

T: Now on your displays you see some words. They will help us to learn about Christmas. Let’s read them! (слайд)

Christmas - [transcription] - рождество

Present - [transcription] - подарок

Christmas tree - [transcription] – рождественскаяелка

Decorate - [transcription] - украшать

Fairy lights - [transcription] – китайскиефонарики

Eve - [transcription] - канун

Stockings - [transcription] - чулок

Fireplace - [transcription] - камин

Carol - [transcription] – рождественскийгимн

Turkey - [transcription] - индейка

Pudding - [transcription] - пуддинг
T: On your tables you have the card with these words. You will nedd them during our lessons, so put it before your eyes!
T: Now, look at the display. You see the picture of some object. Youshouldguesstheword. Forexample, whatisit? (на слайде изображения предметов.Учащиеся называют эти предметы на английском языке).

S: It’saChristmastree.

T: Welldone! Goon! What is it?

S: It’s a present.

T: What is it?

S: It’s a carol.

Etc.

T: Verygood! Your signs go up the arrows (магнитикиподнимаютсяпострелочке)



Физминутка. (3мин)

Now we’ll sing the song “Jingle bells”!Take please, your bells! Sing and ring your bells!

Песня“Jingle bells” – sing and dance!(магнитики поднимаются наверх)
Работастекстом. Введениелингвокультурологическогоматерила. (10-12 мин)
T: Goodjob. Now work in group. There are the envelopes on your tables. Inside these envelopes there are some sentences. Please, make a text from this sentences.The text is about Christmas traditions. After reading the text you’ll tell me, what Christmas tradition do you like the most.

And, watch out! Change the pictures with the words.

S:

Thefirstteam: (учащиесячитаютипереводятполучившийсярассказ. Картинки заменяют словами. Каждоепредложениеотображается на слайде)




  1. http://howlonguntil.net/christmas.gif, December 25, is the most popular holiday in GB.

  2. People prepare (готовятся) forhttp://howlonguntil.net/christmas.gif very carefully (тщательно).

  3. http://www.detsad14.ru/images/library/new-year-tree/christmas-tree-decorated.jpgare in the houses, in the streets and churches.




  1. People always http://images.clipartof.com/small/5156-santa-and-wife-decorating-christmas-tree-clipart.jpg them withhttp://www.twinkle-lights.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/s/dsc_0353.jpg, angels, small toys, little packets with nuts, candies and biscuits.

The second team:



  1. On the http://1.bp.blogspot.com/-xbpnfv4oas0/tvvqh39a0hi/aaaaaaaaawi/x7dujztgiw4/s1600/20051211-christmas_eve_santa_sleigh_800.jpg of Christmas children hang their http://realmomsrealviews.com/wp-content/uploads/2010/10/christmas-stockings.jpgon the http://www.corearchitect.co.uk/wp-content/gallery/christmas-themes/christmas-fireplace.jpg, and Santa Claus puts http://www.emmaand3.com/wp-content/uploads/2012/10/christmas-presents.jpginto them: oranges, sweets and nuts.

  2. http://brucefong.files.wordpress.com/2009/12/christmas-carols-2.jpgsinging is very important part of the http://howlonguntil.net/christmas.gif.

  3. Everybody sings http://brucefong.files.wordpress.com/2009/12/christmas-carols-2.jpg!

  4. Usually children come in the evening to the front doors and start to singhttp://brucefong.files.wordpress.com/2009/12/christmas-carols-2.jpg and people give them candies, nuts, pies and so on to thank them for carols.


The third team:

  1. A typical Christmas food ishttp://1.bp.blogspot.com/-d3vhwbbyjl8/twh7oboymqi/aaaaaaaaafe/uqmifnh9o64/s1600/turkey4.jpgwith cranberry sauce and http://www.crewsnest.vispa.com/christmaspuddingpud.jpg.

  2. Usually children hide (прячут) a coin or two in this http://www.crewsnest.vispa.com/christmaspuddingpud.jpgfor luck (наудачу)!

  3. So,http://howlonguntil.net/christmas.gif is a merry family holiday for all people of Great Britain!!!

  4. Usually British people say each other “Merry Christmas” on this day!

T: – So, children, tell me please, what traditions do you like the most?

S: (возможныеответы): To decorate Christmas tree, to hang stockings on the fireplace, to sing carols, to cook turkey and pudding!
T: Now I want you to learn one more tradition, how British people congratulate (поздравляю) each other! (наслайдетекстыпоздравлений)

S: (читают)



WewishyouamerryChristmas and a happy new year! (Веселого рождества и счастливого нового года!)
S:Let Hope, Peace, Joy and Love fill your home and heart.(Пустьнадежда, радостьилюбовьнаполнятвашисердца)
S:May the Love, Peace, and Joy of Christmas be yours always.
(Пустьлюбовь, мир, и радость Рождества будут с Вами всегда)
T: But of course, the main congratulation is “Merry Christmas”! Now, please, work in group. Decide, which of these congratulations you like the most, and say these words to your classmates! (Дети в группах выбирают поздравления и хором читают эти слова, обращаясь ко всему классу).
S: (поздравляют)

(магнитикиподнимаютсявверх)
(5 мин)

T: And now, I tell you, what children in Britain do before Christmas. It’s their tradition! They write letters to Santa Clause! Let’s read one of them!
S: Dear Santa!

I’m writing to tell you what a good girl/boy I am. I always clean my teeth and make my bed! I study at school. My favourite subject is English. I always do my homework. For Christmas may I have a computer (toy, doll, some other presents)? Thank you very much and “Merry Christmas”!

Best wishes, _____!
T: I think, that you like the idea to write your own letter to Santa Claus and ask him for something! Let’s do it! Write the letter to Santa and put it next to our fireplace!

(Учащиеся пишут письмо Санта Клаусу и оставляют его на «камине», магнитики поднимаются вверх)

  1. Рефлексия.(вопросы на слайде)

T: Well done, children! So, we’ve learnt a lot today! Now, let’s remember, what is English for рождество?

When do British people celebrate Christmas? (on the 25th of December)

Where does Santa hide the presents for children? (in the stockings)

What do children do before Christmas? (write letters to Santa)

T: Great job! And, look! Your signs are on the very top of the board! It means, that you get excellent marks!!! And, your hometask is to learn new words by heart and make a Christmas postcard! Open your diaries and write down your hometask!

T: (наслайдеизображениягрустногоивеселогоСантаКлауса) So, todaywedidagreatjob! Thank you for the lesson! I like the lesson, and you? If you don’t, please, rise your hand when you see a sad Santa. If you like, clap your hands, when you see a happy Santa. Ihopeyoulike!



AndSantahasleftsomethingforyou! Come to the fireplace and put out your present from Santa!
скачать


Смотрите также:
Конспект урока английского языка по теме: «Рождество в Британии» Цель урока: создать условия для полноценногоовладения обучающимися учебной информацией по теме «Рождество в Британии»
75.26kb.
Урока английского языка в 6классе по теме «Что ты знаешь о столице Британии?»
64.11kb.
Конспект урока английского языка по теме «Домашние обязанности» в 5-м классе Учителя английского языка i-категории гимназии №1 г. Дятлово Зубрилиной Инессы Владимировны Тема: Household Duties
69.43kb.
Конспект урока по теме: «Наука химия. Понятие о веществе.»
71.11kb.
Конспект открытого урока по английскому языку в 5-м классе по теме: "Традиции Британии"
24.02kb.
Конспект урока английского языка в 11 классе по теме «Роль английского языка в современном мире» Тип урока: урок комплексного применения знаний, умений, навыков
52.12kb.
Конспект урока английского языка по теме «Праздники англоязычных стран» в 5-м классе № Этап урока Содержание этапа t Прим
36.32kb.
План-конспект урока класс: Тема урока: «Взаимоотношения людей»
35.88kb.
Конспект урока по теме «Человек и природа»
136.48kb.
Конспект урока английского языка, посвящённого
41.65kb.
План-конспект открытого урока английского языка в 5 классе. Тема урока : Уэльс
19.47kb.
Конспект внеурочного занятия «Новый год и Рождество в Ясной поляне». Тема урока : «Новый год и Рождество в Ясной поляне». Цели урока : формировать представление о традициях праздников
30.36kb.