Главная стр 1
скачать
Технология обучения в сотрудничестве
на уроках иностранного языка
как один из методов продуктивного обучения

Современный период общечеловеческого развития можно назвать периодом гуманизации, а именно, «очеловечивание» образовательного процесса. Л. В. Щерба писал, что необходимо «возвратиться к философии, к любви к языку как к средству выражать свои мысли и чувства… Я зову любить, наблюдать и изучать человека как единственного и истинного носителя языка» (Л. В. Щерба. О задачах лингвистики.// Вопросы языкознания. 1962, № 2. С. 98).

В центре гуманистический методологии находится не учитель, а учащийся как полноценная личность со своими мотивами, желаниями и стремлениями. Принципиальная цель этой методологии – обеспечить обучение таким окружением, которое способствует раскрытию потенциала учащихся. В мировой практике известны различные пути такого обучения:

Обучение в сотрудничестве вполне органично вписывается в классно-урочную систему. Идеология такого обучения была детально разработана тремя группами американских педагогов: Р. Славином, Р. Джонсоном, Д. Джонсоном, Э. Аронсоном. Основная идея этой технологии – учить детей разных.

Для успешной учебной деятельности необходимо следующее:

При таких условиях образовательного процесса дети помогают друг другу вместе решить проблему, дойти до истины, разделить радость успеха и горечь неудач, такие качества пригодятся им и в школе, и в жизни.

Перед началом работы целесообразно ознакомит учащихся с порядком работы в группах с помощью памятки:

Технология обучения в сотрудничестве, учитывая специфику предмета «иностранный язык», обеспечивает условия для активизации познавательной и речевой деятельности учеников, дает им возможность осознать, осмыслить новый языковой материал, расширить кругозор, научиться самостоятельно мыслить и работать.



Использование технологии обучения

в сотрудничестве при работе

над разными текстами - образцами монологических

высказываний на этапе совершенствования навыков

иноязычного общения

Каждый участник группы (home group) получает свой текст для чтения: "SPRING", "SUMMER", "AUTUMN" или "WINTER", - т.е. существует возможность дифференциации сложности заданий в соответствии с уровнем языковой подготовки учащихся. Внутри одной группы дети работают над разными текстами. После прочтения текста учащиеся из разных групп, работавшие над одним и тем же материалом, встречаются и обмениваются информацией (expert groups). Это так называемая "встреча экспертов". Затем они возвращаются в свои группы (home groups) и по очереди рассказывают о том, что узнали. Далее следует проверка понимания другими членами группы прослушанной информации, для чего могут быть использованы вопросы как из учебника, так и предоставленные учителем, а также тестовые задания типа "True-False". "Сильным" ученикам можно предложить самостоятельно составить вопросы к тексту или разработать тестовые задания. В заключение учащиеся должны оценить работу всех членов "home group", записать результаты в лист контроля и сдать его учителю.

Many people think that Great Britain is a country of traditions. Do you agree with this? What's your opinion? Explain your point of view. While listening to your classmates be ready to give some more reasons to support or refute the point of view being discussed.

Great Britain: a Country of Traditions

Many people think that Great Britain is a country of traditions. Do you agree with this? What's your opinion? Explain your point of view. While listening to your classmates be ready to give some more reasons to support or refute the point of view being discussed.

Just like families have their own traditions, so do countries. It's common knowledge that the British are lovers of traditions. Each season in Britain is connected with various colourful traditions, customs and festivals.

SPRING

St. David's Day. March 1st is a very important day for Welsh people. It's St. David's Day. He is the "patron" or national saint of Wales. On March 1st, the Welsh celebrate St. David's Day and wear daffodils in the buttonholes of their coats or jackets.

May Day

May 1st was an important day in the Middle Ages, the celebration of summer's beginning. For that day people decorated houses and streets with branches of trees and flowers. In the very early morning young girls went to the fields and washed their faces with dew. They believed this made them beautiful for a year after that. Also on May Day the young men of each village tried to win prizes with their bows and arrows. People put up a striped maypole decorated with flowers and danced round it. Some English villages still have maypole dancing on May 1 st.



SUMMER

The Trooping of the Colour. The Queen is the only person in Britain with two birthdays. Her real birthday is on April 21st, but she has an "official" birthday, too. That's on the second Saturday in June. And on the Queen's official birthday, there is a traditional ceremony called the Trooping of the Colour. It's a big parade with brass bands and hundreds of soldiers at Horse Guards' Parade in London. The Queen's soldiers, the Guards, march in front of her. At the front of the parade is the flag or "colour". The Guards are trooping the colour. Thousands of Londoners and visitors watch Horse Guards' Parade. And millions of people at home watch it on television.

Swan Upping

Here's a very different royal tradition. On the River Thames there are hundreds of swans. A lot of these beautiful white birds belong, traditionally, to the King or Queen. In July the young swans on the Thames are about two months old. Then the Queen's swankeeper goes, in a boat, from London Bridge to Henley. He looks at all the young swans and marks the royal ones. The name of this custom is Swan Upping.



Highland Games

In summer, Scottish people traditionally meet together for competitions called Highland Games. After Queen Victoria visited the games at Braemar in 1848, the Braemar games became the most famous tradition in Scotland. Today thousands of visitors come to see sports like tossing the caber (a tall pole is thrown into the air as a test of strength) or throwing the hammer. The games always include Scottish dancing and bagpipe music.



Henley a town on the Thames

to toss the caber бросать бревно (спортивное состязание)

AUTUMN

The State Opening of Parliament

Parliament governs modern Britain. But traditionally the Queen opens Parliament every autumn. She travels from Buckingham Palace to the Houses of Parliament, in a gold carriage - the Irish State Coach. At the Houses of Parliament the Queen sits on a throne in the House of Lords. Then she reads the Queen's Speech. At the State Opening of Parliament the Queen wears a crown and crown jewels.



Guy Fawkes Day

November 5th is Guy Fawkes Day in Britain. All over the country people build wood fires, or "bonfires", in their gardens. On top of each bonfire is a straw man. That is a figure of Guy Fawkes. He was one of a band of conspirators who wanted to blow up the Houses of Parliament and kill King James 1 and his ministers. However, the plot failed, Fawkes was caught on the 5th of November 1605. The conspirators were executed and Britain has celebrated Guy Fawkes night since then. Before November 5th, children use their guys to make money. They stand in the street and shout "Penny for the guy". Then they spend the money on fireworks.



a guy зд. чучело

WINTER

Up-Helly-Aa

The Shetlands are islands off the coast of Scotland. In the ninth century the Vikings from Norway came to the Shetlands. They came to Britain in ships and took away gold, animals and sometimes people.

Now, 1000 years later, people in the Shetlands remember the Vikings with the festival, which they call "Up-Helly-Aa". Every winter people of Zerwick, the capital of the Shetland Islands, make a model of a Viking longship with the head of a dragon at the front. Then, on Up-Helly-Aa night in January, the Shetlanders dress in Viking clothes and carry the ship through the town to the sea and burn it there. The festival is a party for the people of the Shetland Islands.

Carol Singing

Originally, carols were songs performed with dancing at Christmas and other festivals. They were often sung outside houses by costumed actors called Mummers. Many of today's carols have been written since the 19th century as Christmas hymns celebrating the birth of Jesus Christ.

1. Make home groups. Read one of the texts carefully. Find out more information about British traditions.

2. Answer the questions individually.
Text 1. "SPRING"

1. What holiday is a very important day for Welsh people?

2. What flower do people wear on St. David's Day?

3. Is May Day an important celebration nowadays?

4. How did people celebrate May Day in the Middle Ages?

5. What is "maypole dancing"?
Text 2. "SUMMER"

1. What person has got two birthdays?

2. What ceremony is traditionally held on the Queen's official birthday?

3. How can you explain the word "colour" in this text?

4. Does the Queen's swankeeper mark all the swans on the Thames?

5. The Highland Games are not only sport competitions. What else do they include?

6. When did the Braermar games become the most famous tradition in Scotland?

7. What competitions for strong people are held in the Highlands?


Text 3. "AUTUMN"

1. Who traditionally opens Parliament?

2. For what purposes is the Irish State Coach used nowadays?

3. What does the Queen do in the Parliament and what does she wear?

4. What kind of person was Guy Fawkes?

5. How do people celebrate Guy Fawkes Day?

6. What do children usually do on Guy Fawkes Day?


Text 4. "WINTER"

1. Whom do the Shetlanders remember with Up-Helly-Aa festival?

2. What is the capital of the Shetlands?

3. How do the people of the Shetlands celebrate Up-Helly-Aa?

4. What are "carols"?

5. Is Carol Singing a Christmas tradition? Prove your answer.

3. Take True-False test.
Text 1. "SPRING"

1. St. David's Day is a very important day for British people.

2. May Day is a very important celebration nowadays.

3. May Day is the celebration of spring's beginning.

4. The symbol of St. David's Day is a maypole.

5. The striped maypole is decorated with daffodils.
Text 2. "SUMMER"

1. The Queen's official birthday is on the second of June.

2. Trooping of the Colour is translated on TV.

3. Swan Upping is the name of a custom of marking all swans.

4. The Highland Games were founded by Queen Victoria.

5. The Braermar games are the most famous tradition in Scotland.


Text 3. "AUTUMN"

1. At the Houses of Parliament the Queen sits in the Irish State Coach.

2. Modem Britain is ruled by the Queen.

3. "Bonfire" is a figure of Guy Fawkes.

4. Guy Fawkes is a national hero in Britain.

5. Guy Fawkes and his people wanted to blow up the Houses of Parliament and kill the king.


Text 4. "WINTER"

1. The Shetlands were colonized by the Vikings.

2. On Up-Helly-Aa, people bum a model of a Viking long-ship.

3. Carols are Christmas hymns.

4. Carols are costumed actors.

5. Carol Singing is performed only at Christmas.

4. Meet in expert groups.

- compare your answers for the questions

- compare your answers for the test

- work out a common answer

5. Meet in your home groups.

- take turns retelling the texts you have prepared

- let your team-mates take the True- False test

- explain them the details

- as you listen to your group-mates don't forget to take notes

- don't forget to fill the checking list and hand it to your teacher

KEYS TO THE TESTS

SPRING SUMMER AUTUMN WINTER

1. False 1. False 1. False 1. False

2. False 2. True 2. False 2. True

3. False 3. False 3. False 3. True

4. False 4. False 4. False 4. False

5. False 5. True 5. True 5. False

6. The whole class discussion.

Технология обучения в сотрудничестве, учитывая специфику предмета "иностранный язык", обеспечивает необходимые условия для активизации познавательной и речевой деятельности школьников, предоставляя каждому из них возможность осознать, осмыслить новый языковой материал, получить достаточную устную практику для формирования необходимых навыков и умений, расширить кругозор и научиться самостоятельно мыслить и работать. Использование этой технологии на уроках иностранного языка безусловно сделает учебный процесс ярким и радостным для детей и обогатит не только учеников, но и учителя.

Применяя технологию сотрудничества, был создан проект «Кузбасс – наш край родной» на иностранном языке. Цель проекта: развитие творческих способностей обучающихся посредством иностранного языка в рамках патриотического воспитания. Работа над проектом велась в соответствии с перечисленными принципами этой технологии, а именно, создание групп (учитель + ученик), (учитель + учитель), интегрированные группы (учитель информатики + учитель иностранного языка). Задание распределялось внутри групп, результат совместной работы, 1 место в городе, означал, что группа справилась с заданием, и цель достигнута.

Литература:

1. Бурденюк Г.М. Управление самостоятельной учебной деятельностью при обучении иностранным языкам. Кишинев: Штиин-ца, 1998.

2. Guy R. Lefracois. Psychology for /caching. Oxford University Press. 1991.

5. Новые педагогические и информационные технологии / Под редакцией Е.С. М.: Полат, 1999.

4. Полат ЕС. Обучение в сотрудничестве. ИЯШ, № 1,2000.



5. Соловова /•.//. Преподавание иностранного языка сегодня и завтра. ELT News & Views № 4 (7) 1998.

6. Щерба Л.В. О задачах лингвистики // Вопросы языкознания. №2, 1962.
скачать


Смотрите также:
Технология обучения в сотрудничестве на уроках иностранного языка как один из методов продуктивного обучения Современный период общечеловеческого развития можно назвать периодом гуманизации, а именно, «очеловечивание»
69.62kb.
Игровая деятельность на уроках иностранного языка как средство формирования познавательной активности у учащихся. Глава 1 Использование игрового метода обучения при обучении иностранным языкам
185.48kb.
Рабочий дневник
222.6kb.
Приемы проблемного обучения в преподавании иностранного языка
25.66kb.
Использование активных методов воспитания как один из способов развития творческого потенциала студента
56.58kb.
Технология проблемного обучения младших школьников на уроках русского языка
385.73kb.
5 Иностранных языков Методическая
46.75kb.
Технология развивающего обучения как условие развития творческой активности обучающихся на уроках географии
239.76kb.
«Коммуникативная технология как воплощение «обучения в сотрудничестве»»
54.86kb.
Возможности кабинета иностранного языка Гринцова С. Н
50.25kb.
Работа со стихами и песнями на уроках английского языка как один из способов повышения мотивации учащихся.
85.35kb.
Игровые методы как средство обучения лексике английского языка в начальной школе
65.43kb.